Meer digitale toegankelijkheid in Toledo met Blackboard Ally

De Odisee co-hogeschool is een inclusieve hogeschool. Dit speerpunt vertaalt zich zowel in infrastructuur, in onderwijsvisie als in de digitale leeromgeving.

Toledo werd grondig vernieuwd. Samen met deze vernieuwing kwam ook de verhoogde aandacht voor digitale toegankelijkheid en inclusie in de Toledo-cursussen.

In deze Digitaleren-tip maak je kennis met de toegankelijkheidsindicatoren, het toegankelijkheidsrapport en de alternatieve formaten die de tool “Blackboard Ally” in Toledo aan je cursussen toevoegt.

Blackboard Ally in Toledo

Blackboard Ally verschijnt in een Toledo-cursus op drie manieren:
  1. Als indicatoren voor docenten bij het bewerken van documenten en het opladen van bestanden.
  2. Als rapport voor docenten om de volledige cursusinhoud te bekijken
  3. Als icoon voor studenten om alternatieve formaten te kunnen downloaden van documenten en bestanden.

Digitale toegankelijkheid wordt vertaald in richtlijnen en adviezen zoals de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) en Section 508 van de Rehabilitation Act (1973). De scores en adviezen van Blackboard Ally worden op basis van deze richtlijnen opgesteld.

Toegankelijkheidsindicatoren

Met het doel om je alert te houden bij het maken van documenten of het toevoegen van bestanden, verschijnen in je Toledo-cursus toegankelijkheidsindicatoren die je een idee geven over hoe toegankelijk je document of bestand is.

Doe even de oefening die hiernaast beschreven staat in één van je cursussen. 

Je zal merken dat bovenaan in het document, telkens wanneer je het bewerkt, een gauge-teller verschijnt in een bepaalde kleur en met een bepaald percentage.

Naarmate het percentage daalt, is je document minder toegankelijk. 

Waarom dat zo is, tips over hoe je dat kan oplossen en de mogelijkheid om bv. een alternatieve beschrijving toe te voegen, zitten allemaal in de tool en kan je oefenen tijdens de Toledo-themasessie.

Toegankelijkheidsrapport van de cursus

Het toegankelijkheidsrapport is te vinden in het “Details & Acties”-menu en de optie “Cursus en tools van de organisatie bekijken”.

Docenten die het rapport de eerste keer ontdekken tijdens de themasessie “Digitale toegankelijkheid en inclusie” schrikken soms van de vele suggesties die ze krijgen. 

Hou er rekening mee dat het doel van de toegankelijkheidstools het groeien naar een toegankelijkere cursus is, dus niet de perfectie van een 100% score.

Het toegankelijkheidsrapport bestaat uit 5 delen:

  1. de algemene score
  2. de cursusinhouden
  3. de quick wins
  4. de big wins
  5. de overige problemen

Klik op elk ? voor extra uitleg bij de onderdelen.

Bekijk de animatie hieronder om te zien hoe je op basis van de tool aandachtspunten snel kan aanpakken.

Alternatieve formaten voor studenten

Blackboard Ally voegt ook een extra tool toe aan de zijde van de studenten waarmee ze rechtstreeks voordeel kunnen halen uit jouw bestanden (en documenten). Ze kunnen deze namelijk in heel uiteenlopende bestandsformaten downloaden.

Zowel voor documenten die je maakt in je cursus als voor bestanden die je oplaadt naar je cursus, worden alternatieve formaten voorzien. 

Dat gaat ondermeer over 

  • getagde pdf-bestanden (ideaal voor screenreaders) 
  • een audio-bestand in mp3-formaat (voor wie een artikel wil laten voorlezen) 
  • het gebruik van de Microsoft Insluitende lezer (voor wie bv. extra focustools nodig heeft)

Themasessie "Digitale toegankelijkheid en inclusie"

Docenten die willen kennismaken met deze mogelijkheden kunnen deelnemen aan nog twee herhalingen van de themasessie online via Teams op vrijdag 22/11/2024 van 13u00 tot 14u30 of op dinsdag 10/12/2024 van 10u30 tot 12u00.

Lees meer en schrijf je in…

Eerder geïnteresseerd in een sessie over digitale toegankelijkheid in Microsoft 365?
Ook daar kan ICTO een sessie over aanbieden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *