Nieuwe vergaderopties in MS Teams bij start AJ 20-21

Nieuwe opties activeren

Om van deze nieuwe mogelijkheden gebruik te kunnen maken, dien je in je huidige MS Teams programma te klikken op je profielfoto/initialen rechts bovenaan het MS Teams scherm.
Vervolgens kies je voor “controleren op nieuwe versies”.
De nieuwe versie zal op de achtergrond worden geïnstalleerd.

Wacht een kwartiertje. Je kan intussen gewoon verder werken.
Je keert terug naar je persoonlijk icoon / initialen en je kiest er voor “instellingen”.

Daar schakel je de nieuwe vergaderervaring in door het hokje aan te vinken waarnaast staat “Nieuwe vergaderingservaring inschakelen (nieuwe vergaderingen en oproepen worden in afzonderlijke vernsters geopend. Vereist opnieuw starten via Teams).

Sluit MS Teams volledig af of herstart je je toestel.

Je ziet dat de update gelukt is wanneer tijdens een meeting de knoppen verplaatst zijn naar de bovenkant van je scherm.

Vanaf nu zal elke meeting opstarten in een apart venster. Op die manier is het handig om van de ene meeting naar de andere te navigeren. Denk daarbij aan mondelinge examens waar je enerzijds in een meeting zit met de student en juryleden en in de andere meeting enkel de juryleden vertegenwoordigd zijn. Je ziet dat de update gelukt is wanneer tijdens een meeting de knoppen verhuisd zijn naar de bovenkant van je scherm.

Galerijweergave tot 49 personen.

Van zodra er 10 en meer personen deelnemen aan de meeting, kun je rechtsboven het scherm via het icoon met de “3 puntjes”, kiezen voor de “galerie groot/Large gallery”- weergave. Je krijgt dan een raster tot 7×7 personen te zien.

Ook op mobiele toestellen werd het aantal tegelijk te bekijken personen verhoogd.
Op een iPad kun je nu 3×3 personen zien; op een iPhone 2×4.

"Modus bijeenhouden": deelnemers weergeven in een virtuele omgeving (vb aula)

Via hetzelfde menu met de “3 puntjes”, kun je dezelfde personen ook weergeven in bijvoorbeeld een virtuele aula- ruimte.
Daartoe kies je de “Modus bijeenhouden/Together mode”. Voor deze optie zijn minstens 5 aanwezigen nodig in de meeting.

Aanwezigheidslijst ook na afloop kunnen downloaden (september)

Tijdens een actieve meeting kan je een lijst downloaden van alle aanwezigen.

Er wordt dan een csv-bestand ter download aangeboden.
Wanneer je dat bestand opent, kan je zien wanneer deelnemers/studenten welke actie hebben ondernomen tijdens jouw meeting/les.

Vanaf september zal dat ook kunnen nadat je de meeting hebt gestopt.

Nieuwe whiteboard functionaliteiten

Wanneer je een whiteboard deelt in je meeting, kun je voortaan ook tekst typen in het whiteboard en gebruik maken van post-it notes:

Collega's en/of studenten bewust laten wachten in de virtuele lobby of de presentator-rol niet standaard aanbieden.

Tot voor kort kon je collega’s of studenten van je eigen organisatie (Odisee) niet verplichten te wachten in de lobby.
Dat kan voortaan wel wanneer je dit als organisator per meeting aanpast in de meeting-opties nadat je de meeting hebt aangemaakt.
Je zet daartoe “Wie hoeft niet in de lobby te wachten?” op “Alleen mezelf”. 
Op die manier bepaal je zelf wie je in je meeting binnen laat.
Op diezelfde pagina kun je ook de presentator- rechten beperken tot enkel jezelf. Daardoor kunnen studenten of andere deelnemers niet zomaar beginnen presenteren of een opname van de sessie staten.

Deze vergaderopties vind je in MS Teams terug wanneer je dubbelklikt op een reeds gemaakte meeting en daar de link “vergaderopties” aan klikt.

 

Achtergrondkeuze blijft behouden

Wanneer je in een ruimte zit, waar in de achtergrond veel storende elementen voorkomen, kan je gebruik maken van een virtuele achtergrond. In het verleden diende je die telkens je een nieuwe meeting startte, opnieuw in te stellen.
Nu is dat niet langer nodig en wordt een bepaalde achtergrondkeuze onthouden.

Via de link “nieuwe toevoegen” kun je voortaan ook heel eenvoudig zelf een achtergrond opladen en deze na selectie gebruiken.

De meeting niet enkel verlaten, maar ook stoppen.

Als organisator/docent kun je nu snel de meeting stoppen voor alle deelnemers. 
Dat voorkomt dat je studenten in dezelfde meeting verder communiceren wanneer jij als docent de meeting hebt verlaten.
Wanneer je de meeting “verlaat”, blijven anderen aanwezig in de meeting.
Wanneer je de meeting beëindigt, eindigt de meeting voor iedereen:

Virtuele breakout rooms

Het idee is om als docent/organisator verschillende brainstormruimtes aan te kunnen maken die door deelnemers aan de vergadering kunnen worden gebruikt voor kleinere groepsdiscussies.
De docent/organisator kan deelnemers toewijzen aan een kamer en ze terugbrengen naar de grotere groep wanneer het groepswerk bijvoorbeeld na een half uurtje is voltooid. 

Meer info: klik hier

10 reacties

  1. Wat kan ik doen wanneer ik steeds via webmail en dan de agenda vergaderingen plan en eraan deelneem? Dan vind ik bv. geen profielfoto.

    • Hallo Herman, begrijp ik het goed dat die 16 deelnemers hun webcam aan staat, je kiest voor de “grote galerij” en er toch geen 16 in beeld krijgt?
      Je mag me daar even een screenshot van sturen naar mijn Odisee- adres; dan bekijken we het op die manier samen verder.

  2. Vraagje: momenteel is het ook mogelijk om na afloop van de les een aanwezigheidslijst te downloaden. Kan dit eveneens als de les via het online leslokaal doorging? En hoe doe je dit dan praktisch? Alvast bedankt!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *