Adaptieve bouwsteen in de kijker: Adaptieve vragen in Möbius

In een eerdere Digitaleren-tip kwamen de vier pilootprojecten uit het VSF-project: “Adaptieve bouwstenen voor blended en afstandsonderwijs” reeds aan bod. De komende maanden zullen we samen de diepte induiken en  meer in detail bekijken hoe adaptiviteit kan toegevoegd worden in verschillende door ICTO ondersteunde toepassingen. 

Cléante Dierickx, docent in de opleiding Ontwerp- en productietechnologie, werkte aan het pilootproject: “Adaptieve geparametriseerde toetsvragen voor Gedifferentieerde vorming”. Dankzij hem kunnen sinds dit academiejaar meerdere docenten aan de slag met geparametriseerde adaptieve toetsvragen in het toetsplatform Möbius. 

In de kijker: Fluïdomechanica en andere vragen

In het opleidingsonderdeel “Gedifferentieerde vorming” kunnen studenten zich bijspijkeren en voorbereiden op examens voor uiteenlopende vakken. De diverse instroom van studenten in de opleiding vraagt naar veel oefenmogelijkheden voor de basis van wiskunde, fysica of fluïdomechanica.

Studenten hebben baat bij veel oefeningen waarbij ze formules moeten kennen, procedures moeten kunnen toepassen en berekeningen juist moeten kunnen maken.

Dergelijke oefeningen in grote aantallen voorzien voor studenten is tijdsintensief en daardoor niet altijd realistisch. Dat wordt het wel wanneer je met geparametriseerde oefeningen en adaptieve secties op basis van één opgave heel veel oefenkansen en leermogelijkheden kan bieden.

 

Geparametriseerde vragen

In het toetsplatform Möbius kan je vragen maken, waarbij variabelen en algoritmen bepalen welke waarde studenten bij elke poging op de hoofdvraag en eventuele deelvragen krijgen. 

Anders dan in de nieuwe evaluatietool ANS, kan je in Möbius de kracht van de Maple-engine gebruiken om grafieken of complexe berekeningen te maken, zoals dat in vele STEM-richtingen nodig is. 

Adaptieve secties

Adaptieve secties in het vraagstuk kunnen gebruikt worden om gedifferentieerd te reageren op de juiste of foute oplossing van de student.

Deelstappen of differentiatie kan je via adaptieve secties in de vraag in twee richtingen ontwerpen:

  • Je vertrekt van een vraagstuk waarbij de student geïntegreerd de procedures, formules en berekeningen moet uitvoeren om tot een juist resultaat te komen. 
    • Studenten die het juiste resultaat vinden, kunnen meteen door naar de volgende vraag. Komen studenten niet tot het juiste antwoord, dan bied je hen meer toelichting en laat je de deelstappen afzonderlijk berekenen. Lukt het nog niet, dan geef je bv. ook de formules om de berekeningen te doen om tot het juiste resultaat te komen. 
  • Je vertrekt van een vraagstuk waarbij je de studenten vraagt om op het eenvoudigste niveau de berekeningen te maken.
    • Wanneer studenten dit juist hebben, vraag je hen de berekeningen volgens de juiste procedure te doen. Hebben ze ook dit juist, dan bied je hen het vraagstuk opnieuw aan met bv. andere waarden en laat je hen dit geïntegreerd oplossen. 

Zelf aan de slag met adaptieve vragen?

In deze kennisclip zie je aan de hand van een eenvoudig voorbeeld hoe je een vraag bouwt in Möbius, waarbij je de moeilijkheid voor de student opbouwt en werkt met parameters om bij herhaling van de oefening toch telkens een nieuwe opgave te geven.

Möbius wordt aangeboden via Toledo

Om de administratieve last tot een minimum te beperken, kunnen docenten enkel vanuit hun Toledo-cursus zelfstandig een nieuwe Möbius-class aanmaken, waarin ze assignments (= toetsen met vragen) en lessons (=pagina’s met vragen) kunnen opstellen. 

De vragen zelf worden beheerd in een overkoepelende verzameling voor de opleiding om over de grenzen van vakken heen de vragen te kunnen hergebruiken.

Ondersteuning bij Möbius

ICTO ondersteunt de integratie van Möbius in de leeromgeving en volgt het beheer en de financiële aspecten mee op. Licenties voor Möbius zijn momenteel beschikbaar tot eind 2026.

Wens je aan de slag te gaan met Möbius in Toledo, dan kan je lid worden van de MS Teams-omgeving “Werken met Möbius”. De collega’s zullen je op weg helpen met je eigen account en met de nodige documentatie en informatie.

Credits

Deze adaptieve toetsvragen kwamen tot stand dankzij het VSF-project “Adaptieve bouwstenen voor blended en afstandsonderwijs“, gefinancierd door de Europese Unie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *