DIGITALEREN.BE
Adaptieve mogelijkheden van e-courses
In een eerste Digitaleren-tip kwamen de vier pilootprojecten uit het VSF-project: “Adaptieve bouwstenen voor blended en afstandsonderwijs” reeds aan bod. We gingen in een andere Digitaleren-tip ook dieper in op de e-course: “La formation des temps du passé” uit de opleiding Sociaal Werk.
In deze Digitaleren-tip willen we je tonen welke mogelijkheden er zijn om volgtijdelijkheid en differentiatie toe te voegen in een e-course van Odisee.
Wat zijn e-courses bij Odisee?
Het platform ecourses.odisee.be biedt docenten de mogelijkheid online, multimediale cursussen als verplicht of aanbevolen studiemateriaal aan te bieden. Het platform is gebouwd op een combinatie van WordPress, LearnDash LMS en meerdere add-ons.
Elke e-course bestaat uit een Home Page, 1 of meer hoofdstukken en 1 of meer topics. Op verschillende niveaus kan je in een e-course ook een quiz toevoegen waarvan de score in het platform zelf wordt bijgehouden.
Adaptiviteit in e-courses
Adaptiviteit in de e-courses kan je op verschillende manieren realiseren.
We maken daarbij een onderscheid tussen volgtijdelijkheid en differentiatie.
Volgtijdelijkheid
Bij volgtijdelijkheid bepaal je als docent welke e-courses of quizzen eerst moeten voltooid zijn, vooraleer de student aan een andere e-course of quiz mag beginnen.
Een rudimentaire vorm van volgtijdelijkheid bekom je door via de instellingen van de e-course de “Cursus progressie” op “Lineair” in te stellen. Studenten kunnen dan niet meer vrij kiezen welk hoofdstuk of topic ze openen. Ze moeten eerst de vorige onderdelen gemarkeerd hebben als doorgenomen.
Door een of meerdere quiz toelatingseisen toe te voegen aan een quiz, creëer je volgtijdelijkheid binnen een e-course. Plaats je een quiz op het einde van elk hoofdstuk, dan kan je studenten “verplichten” om minstens de quiz van een vorig hoofdstuk succesvol af te ronden vooraleer ze de quiz van een volgend hoofdstuk kunnen uitvoeren.
Tenslotte kan je ook voltijdelijkheid toevoegen tussen verschillende e-courses, door één of meerdere cursus toelatingseisen op de e-course te plaatsen. Studenten kunnen zich dan pas inschrijven voor de e-course wanneer ze aan de toelatingseisen voldoen.
Differentiatie
Differentiëren in je online studiemateriaal is meer dan volgtijdelijkheid toevoegen.
Door – al dan niet impliciet – keuzes mogelijk te maken, door versnelling of vertraging aan te bieden of door activiteiten en inhouden aan te passen aan kenmerken van de student, kan je in je studiemateriaal differentiatie brengen.
Dergelijke differentiatie toevoegen in een technische oplossing heeft steeds een keerzijde: door “de regel” op te leggen, riskeer je tegelijkertijd de “wens van de student” te beperken.
Zo kan je als docent rekening houden met studenten die sommige leerdoelen moeilijker bereiken door aan hen extra oefeningen aan te bieden. Studenten die de leerdoelen beheersen, hebben deze dan niet nodig. Maar… studenten die de leerdoelen al beheersen en zich onzeker voelen bij het studeren zelf, kunnen paniekeren wanneer ze merken dat medestudenten meer oefeningen hebben gekregen dan zijzelf. Het is technisch niet altijd mogelijk om “goed” te doen voor iedereen, maar je kan dit wel – mits voldoende analysetijd – meenemen in het ontwerp van je studiemateriaal.
Differentiatie in e-courses kan je op verschillende manieren technisch implementeren. Vaak heb je daarvoor opnieuw een score op een quiz nodig.
De pagina resultaten display van een quiz maakt het mogelijk om op verschillende behaalde score(ranges) een andere feedback te geven.
Zo kan je studenten die erg laag scoren eerder proberen te remediëren met de feedback die je geeft, terwijl je studenten die net niet het slaagcijfer halen, meer gaat motiveren in je feedback om het toch nog eens te proberen.
Differentiatie kan je ook aanbrengen, door studenten zelf keuzes te geven over wat ze eerst doen. Door de voortgang niet lineair te maken, maar quizzen wel toelatingseisen te geven, kan je studenten de vrije keuze geven om de inhoud eerst wel of niet door te nemen, maar toch verplichten om hun leereffect te “bewijzen”. Als docent bepaal je ook de te behalen score om als geslaagd gemarkeerd te worden.
Studenten die de inhoud beheersen kunnen vlot de quizzen succesvol afronden en daardoor sneller doorheen de e-course gaan dan studenten die de leerdoelen nog niet bereiken en onvoldoende scoren op de quiz. Via verwijzingen die je aanbiedt in de feedback voor deze studenten, kan je hen uitnodigen extra oefeningen te doen of de inhoud van een topic te herhalen.
Het toekennen van punten per e-course is een “game-based” manier om studenten te motiveren om meerdere e-courses na elkaar te doorlopen.
Door een goed opgezet ontwerp van behaalde en benodigde punten per e-course uit te werken, geef je studenten een eigen leerpad doorheen verschillende onderwerpen die bijvoorbeeld eerst op een basisniveau moeten behaald worden alvorens ze zich kunnen inschrijven voor e-courses die leeruitkomsten op een hoger niveau nastreven.
Ondersteuning
Heb je al een e-course gebouwd en wens je meer informatie of ondersteuning bij het toepassen van adaptiviteit in je e-course?
- Boek dan een ICTO-begeleidingssessie met Bart D’haenens of Stijn Van Lokeren. Bekijk onze beschikbaarheid voor ICTO-begeleidingssessie of stel een ander moment voor indien het niet meteen past.
Wens je als onderwijsteam meerdere e-courses aan te bieden en daarbij ook adaptiviteit mee te nemen in het ontwerp?
- Vraag dan een opleiding op maat van je team aan over eCourses. We stellen een programma op maat samen op basis van de ervaring bij de docenten met e-courses als platform en adaptiviteit als doel.
Credits
Met dank aan de opleiding Sociaal Werk voor het ontwerp- en ontwikkelwerk van de e-course “La formation des temps du passé” die ook het ICTO-kernteam de kans bood de adaptieve mogelijkheden van de e-courses te onderzoeken.
Deze e-course kwam tot stand dankzij het VSF-project “Adaptieve bouwstenen voor blended en afstandsonderwijs“, gefinancierd door de Europese Unie.