Hybride leslokalen: tegelijk on-campus én online

Op dit ogenblik maken docenten verschillende mixen of “blends” van online en on campus onderwijs. Een van de mogelijkheden hierbij is dat een deel van je studentengroep je les volgt vanop de campus en tegelijk een ander deel van thuis uit. Hiervoor kan je gebruik maken van de hybride leslokalen die op de verschillende campussen zijn ingericht. Het basisidee van deze lokalen is om zowel de studenten thuis als deze in het lokaal zoveel mogelijk bij de les te betrekken. Deze lokalen kunnen echter ook gebruikt worden om vanuit een klaslokaal volledig online les te geven (waarbij alle studenten dus thuis zitten).

Concreet gaat dit als volgt: je gebruikt het grote Wacom-schrijftablet (1) op het bureau, dat je aangesloten hebt op je eigen laptop (2), als digitaal bord. Hierbij kan je zowel vertrekken vanuit een leeg scherm waarop je schrijft (cfr een echt whiteboard) als vanuit een presentatie waarop je vervolgens nog verder kan annoteren. Alles wat je hierop toont en schrijft zien de studenten in het lokaal via de beamer (3) en de studenten thuis op hun scherm. Daarnaast zien en horen de studenten thuis jou ook lesgeven via de camera in het lokaal (4) en de microfoon die je gebruikt. Jijzelf ziet de thuisstudenten en hun eventuele vragen op je laptopscherm (2).

In volgende kennisclips leggen we je stap voor stap uit wat het doel is van het hybride lokaal, welke uitrusting aanwezig is, hoe je alles correct instelt en hoe je dit tijdens je les concreet kan gebruiken. Ook op de ICTO-webpagina’s kan je deze informatie, inclusief een overzicht van de verschillende lokalen met deze uitrusting, terugvinden.

Omwille van technische problemen overbruggen we op de campus in Gent de functie van “één kabel voor alles” / het docking station. Je vindt er dezelfde aansluitingen via aparte kabels op de desk van de docent:
  • HDMI Wacom/beamer
  • USB voor geluid en beeld
  • USB voor het sturen van de Wacom en een netwerkkabel.
De functionaliteit van het tweede scherm om de studenten in het leslokaal de studenten thuis te laten zien, vervalt tot we een stabiele oplossing hebben gevonden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *