DIGITALEREN.BE
Interactie in een Teams-meeting
Tijdens een online contactmoment, zoals in een Microsoft Teams-meeting, is het heel nuttig om regelmatig interactie te voorzien met de groep. Zo voelen je deelnemers zich meer betrokken en kunnen zij beter gefocust blijven. Daarnaast vallen in een online contactmoment veel, en bij uitstek non-verbale signalen, weg. Door af en toe inbreng van je deelnemers te vragen, krijg je een beter zicht op wat ze wel al goed begrijpen, wat nog moeilijk loopt en waar je best nog even bij stilstaat.
In deze tip bieden we een overzicht van verschillende mogelijkheden om in een Teams-meeting tot interactie te komen met je studenten of deelnemers.
Uiteraard speelt het aantal personen in de meeting een rol bij de keuze van een geschikte tool en bij de wijze waarop je een tool gebruikt. Zolang je slechts met een beperkt aantal mensen bent, laat ons zeggen maximaal 10, kan iedereen wel vrij het woord nemen. Bij grotere groepen wordt dat moeilijk, maar kan je wel met hand opsteken werken.
Naast gewoon mondelinge tussenkomsten zijn er tal van mogelijkheden om deelnemers ‘geschreven’ input te laten leveren.
- Wil je er graag een idee van hebben of deelnemers akkoord zijn met een bepaalde stelling, of ze zich ok voelen, of ze van iets houden, …? Dan bieden Reacties een gemakkelijke manier om dat te realiseren.
- Wil je dat studenten tijdens je les of presentatie schriftelijk een vraag kunnen stellen die je dan op een zelfgekozen moment in je les zal beantwoorden? Dan is de Chat van de meeting hiervoor een handig hulpmiddel.
- Geef je een webinar of presentatie voor een vrij grote groep en wil je op een meer gecontroleerde manier je publiek vragen laten stellen of met elkaar in discussie laten gaan? Dan is ‘Vragen en antwoorden’ (Q&A) de tool bij uitstek.
- Wil je tijdens je les of presentatie peilen naar hoe de studenten/deelnemers denken over een bepaalde stelling? Wil je hun kennis of begrip van zaken testen? Wil je hen vrij laten associëren? Wil je hen iets op een sterrenschaal laten beoordelen of wil je hen iets laten rangschikken? Dan biedt de tool Polls uitkomst. Wil je nog meer mogelijkheden op het vlak van input vragen aan je studenten? Dan is er ons nieuwe student response system Wooclap, dat ook kan geïntegreerd worden in een Teams-meeting.
- Wil je tijdens je les studenten verdelen in groepjes die in een aparte (deel)meeting met elkaar dingen bespreken of samen iets uitwerken en die nadien terugkeren naar de hoofdmeeting om in de volledige groep verslag uit te brengen? Dan zijn breakout rooms de oplossing.
- Wil je in je les een digitaal equivalent van een schoolbord of een muur waarop studenten kunnen schrijven, foto’s toevoegen, post-it’jes plakken, tekenen,…? Dan is Microsoft Whiteboard een geschikte tool.
Via reacties kunnen studenten hun hand opsteken om een vraag te stellen, of ze kunnen duidelijk maken of ze het met iets eens zijn of van iets houden. Ze kunnen applaus geven, met iets lachen of verbaasd zijn. Je kan bijvoorbeeld in een les vragen om een duimpje te geven wanneer ze een bepaalde uitleg begrepen hebben.
Reacties geven een zeer beperkte interactie, maar het kan je als lesgever of presentator toch al enig zicht geven op de beleving van je toehoorders.
De meest eenvoudige manier om tot meer inhoudelijke interactie te komen, is gebruikmaken van de meeting-chat. Je laat je studenten/deelnemers weten dat ze tijdens je les of presentatie vragen of opmerkingen kunnen plaatsen in de chat. Je kan tijdens je les een paar keer tijd inbouwen om de chat te bekijken en daarop te reageren.
Een andere mogelijkheid is dat je een student aanduidt of een vrijwilliger vraagt die de chat opvolgt. Die mag jou onderbreken wanneer er een vraag of opmerking is die meteen aandacht vraagt. Andere vragen kunnen wachten tot je er zelf weer ruimte voor voorziet. Diezelfde student kan dan de vragen samenvatten of overlopen. Deze werkwijze is alleen toepasbaar wanneer de student in kwestie competent genoeg is om belangrijke vragen te onderscheiden van minder belangrijke.
Wil je meer gestructureerd het interactieproces in handen houden of is de groep te groot om efficiënt met de chat te werken? Dan kan je overwegen om de tool Q&A (Vragen en antwoorden) te gebruiken. Misschien minder bekend, maar toch wel een manier van werken die voordelen biedt.
Als je met vragen en antwoorden wenst te werken, dan moet je dat instellen in de vergaderopties:
Als de vragen en antwoorden in de vergaderopties ingeschakeld zijn, dan zie je dat tijdens de vergadering in de balk bovenaan. Het is overigens ook mogelijk om tijdens de vergadering deze vragen en antwoorden nog in te schakelen. Via de drie puntjes kan je ook naar de vergaderopties en deze aanpassen.
Je kan een vraag stellen of je kan een discussie starten.
Het enige verschil tussen beide is dat je bij de antwoorden op een vraag het beste antwoord kan aanduiden.
Via het tandwieltje kan je de Q&A instellen naar wens:
Mogen deelnemers vragen stellen of mogen ze alleen reageren op vragen die jij als docent (presentator) stelt? Je kan als docent bijvoorbeeld een stelling poneren en de studenten (deelnemers) hierop laten reageren. Anders dan in de chat ga je bij een Q&A een soort threaded discussie hebben. Men kan dus reageren op een specifieke vraag of stelling. De chaos die je in een gewone chat hebt wanneer mensen reageren op verschillende chatberichten, ga je dus niet hebben wanneer je werkt met Q&A.
Verder heb je ook de mogelijkheid om moderatie aan te zetten. Wanneer een deelnemer dan een vraag stelt, zal deze pas zichtbaar worden voor de anderen wanneer jij (of een medeorganisator) dit goedkeurt. Met Q&A heb je dus veel meer controle over wat er gebeurt tijdens je les/presentatie. Je kan best de chat uitzetten wanneer je Q&A gebruikt want anders gaan mensen op verschillende plaatsen berichten schrijven.
Tijdens je les of presentatie kan je de studenten/deelnemers laten antwoorden op vragen of laten stemmen op stellingen. Hiervoor bestaan heel wat mogelijkheden. Je zou bijvoorbeeld een van de gekende student response systems kunnen gebruiken (zoals bv. Mentimeter). Het nadeel daarvan is dat je dan ‘buiten’ de meeting gaat. Zowel jij als je studenten zullen moeten schakelen tussen verschillende vensters. Dat kan verwarrend zijn. Voor eenvoudige vragen is het daarom misschien beter om in een Teams-meeting gebruik te maken van de app Polls. Deze is eigenlijk geënt op Microsoft Forms en volledig geïntegreerd met de meeting.
Om met Polls te werken moet je deze toevoegen aan de meeting. Dit doe je best voorafgaand aan de meeting want wellicht zal je ook al je vragen willen klaarzetten. Dat kan door de meeting te bewerken en dan een tabblad toe te voegen:
Ook tijdens de meeting zou je nog de app Polls kunnen toevoegen. Zoals gezegd, zal je waarschijnlijk vooraf je vragen willen klaarzetten, maar het is ook denkbaar dat je bijvoorbeeld tijdens je les of presentatie plots toch een snelle vraag wil stellen. Dan kan je dat dus nog steeds:
Is de app toegevoegd aan de meeting, dan zie je dat bovenaan in de balk. Om er gebruik van te maken, klik je erop:
Je merkt dat er een aantal suggesties voor vragen gegeven worden die je zo kan gebruiken, bijvoorbeeld ijsbrekers om bij het begin van een les een soort gemeenschapsgevoel te creëren. Je kan deze suggesties ook gebruiken als inspiratie.
Wanneer je tijdens de meeting naar Polls gaat, dan zie je onderaan de opties voor het starten van een snelle poll. Je kan mondeling een vraag stellen en je studenten/deelnemers laten reageren met de Yes/No, de duimpjes of de hartjes. De deelnemers krijgen dan een pop-up venstertje te zien waarin ze kunnen antwoorden:
Standaard gebeurt het pollen anoniem maar je kan het zo instellen dat de namen mee opgenomen worden. Dit is echter alleen zichtbaar voor de maker van de poll.
Wil je vragen stellen met meer keuzemogelijkheden of andere typen van vragen, dan zal je deze voorafgaand aan de les of presentatie klaarzetten. Zo kan je deze tijdens de les lanceren op het gewenste moment. Je zal in dit geval moeten werken vanuit het bewerkingsvenster van de meeting:
In de tab Polls kan je een vraag creëren door op ‘+ Nieuwe peiling’ te klikken. Je krijgt dan volgende opties:
Meer bepaald gaat het om de klassieke meerkeuzevraag, de open vraag waarop men met tekst kan antwoorden en waarbij de resultaten weergegeven worden in een woordwolk, de beoordelingsvraag (rating), waarbij je iets laat beoordelen op een sterrenschaal (of ander symbool dan een sterretje), bijvoorbeeld een 5-puntenschaal, en de classificatievraag (ranking), waarbij je een aantal elementen laat rangschikken. Aan de hand van het laatste type kan je als docent bijvoorbeeld opmaken aan welk topic je extra aandacht moet besteden of welk onderwerp je nog apart moet behandelen.
Tenslotte is er ook nog de quizvraag. Dit is ook een meerkeuzevraag waarbij je kan aanduiden wat het juiste antwoord is. Dit zou kunnen gebruikt worden om te peilen naar misvattingen bij de studenten/toehoorders.
Wanneer je dezelfde vragen wil gebruiken in verschillende meetings, dan kan je een eerder aangemaakte vraag hergebruiken:
Bij het vooraf aanmaken van vragen ga je deze opslaan als concept.
Tijdens de meeting ga je naar Polls waar je al je vragen ziet staan en waar je een vraag kan starten.
Als een vraag gestart wordt, krijgen de deelnemers die in een apart pop-up venstertje te zien waar ze hun antwoord kunnen invoeren.
Zolang de vraag ‘live’ is, kunnen deelnemers antwoorden (dit kan ook in het Polls-paneel). Als presentator kan je een vraag sluiten, kan je details van antwoorden bekijken, resultaten exporteren en kan je de vraag verwijderen.
Vanaf academiejaar 2022-2023 gebruiken we Wooclap als Odiseebreed student response system. Wooclap kan geïntegreerd worden in een Teams-meeting. Hiervoor voeg je de app Wooclap toe aan de meeting. Dit kan je doen tijdens de meeting maar in de meeste gevallen zal je je vragen voorbereiden. Dan ga je de app toevoegen vóór de meeting door deze te bewerken.
Je kan dan een nieuw evenement aanmaken in Wooclap ofwel een reeds bestaand evenement gebruiken.
Maak je een nieuw evenement aan, dan kan je nu je vragen gaan toevoegen.
Is de Wooclap-app toegevoegd aan de meeting en heb je vragen klaargezet, dan is alles klaar om deze in te zetten tijdens de meeting.
Ga je in de meeting, dan zal je bovenaan een tab met de letter W zien staan:
Klik je daarop, dan wordt er rechts een paneel geopend met Wooclap. Hier zal de vraag getoond worden die je als presentator start.
Om een vraag te starten, zal je als presentator ofwel naar de website wooclap.com moeten gaan, ofwel in de Teams-app naar het bewerken van de vergadering moeten gaan om daar in de Wooclap-tab een vraag te starten.
Aan de studenten/deelnemers zal je moeten zeggen dat ze bovenaan op de W moeten klikken om de vraag te zien en erop te antwoorden.
Om de resultaten aan de deelnemers te tonen, moet je ofwel de Wooclap-tab uit het bewerkvenster van de meeting delen ofwel het browservenster van wooclap.com.
Wat te kiezen: Polls of Wooclap?
Wooclap in een Teams-meeting zal je gebruiken wanneer je al erg vertrouwd bent met deze app of wanneer de vraagtypes die Polls biedt voor jou niet volstaan.
Voor eenvoudige vragen van het type multiple choice, woordwolk, rating en ranking valt Polls wellicht te prefereren omdat het net iets beter geïntegreerd is met Teams. Je hoeft tijdens de meeting immers niet naar het bewerkvenster van de meeting te gaan of naar de browser, zoals dat voor Wooclap wel het geval is. De resultaten verschijnen ook gewoon voor de deelnemers zonder dat je dit als presentator moet doen door een scherm te delen. Met andere woorden: Polls is wat handiger in gebruik.
Wil je dat je studenten of deelnemers in kleinere groepen met elkaar in interactie gaan? Dan zijn de breakout rooms (aparte vergaderruimten) hiervoor de tool bij uitstek. Hoe je met breakout rooms aan de slag kan gaan, lees je hier.
Je kan breakout rooms ook vooraf klaarzetten en mede-organisatoren aanstellen.
Je kan in een Teams-meeting een Whiteboard delen. Dit biedt een soort canvas waarop de deelnemers allerlei zaken kwijt kunnen: tekst, afbeeldingen, post-it’jes, gewoon aantekeningen met een pen (of de vinger) wanneer men over een touchscreen beschikt, …
Dit whiteboard is geënt op Microsoft Whiteboard. De belangrijkste functies van een whiteboard kunnen binnen de Teams-meeting gebruikt worden. Heb je nood aan de meer geavanceerde functies, dan zal je moeten overstappen naar de desktop-app van Whiteboard. Dat is op zich helemaal geen probleem. Jij en je studenten zullen dan wel moeten schakelen tussen verschillende vensters aangezien het whiteboard dan niet meer geïntegreerd is binnen de meeting.
Je kan ofwel een reeds bestaand whiteboard delen ofwel een nieuw whiteboard voor de meeting aanmaken.
Je krijgt nog de vraag of iedereen of alleen jij het whiteboard kan bewerken. Normaal gezien zal het je bedoeling zijn om met je studenten/deelnemers in interactie te gaan, en zal je dus de tweede optie kiezen. Die instelling kan je achteraf nog wijzigen via het tandwieltje in de rechterbovenhoek van het whiteboard.
Met de potloodjes bovenaan kan er getekend worden. Dit werkt uiteraard het best wanneer je over een touchscreen beschikt. Door op het plusje aan de linkerkant te klikken, kan je allerlei soorten dingen toevoegen. De notities zijn het equivalent van een post-itje. Kijk ook eens naar de sjablonen om te zien of daar iets tussen zit dat geschikt is voor jouw situatie om input van de studenten te vragen.
Zie deze Digitaleren-tip voor meer info over Microsoft Whiteboard.
Andere tools voor whiteboard-toepassingen
Microsoft Whiteboard is een relatief eenvoudige tool. Wanneer je meer geavanceerde dingen wil kunnen doen met je toehoorders of je botst op beperkingen van Whiteboard, dan kan je als alternatief ook Padlet gebruiken. Padlet is echter niet geïntegreerd met Teams. Zowel jij als je publiek zal dus moeten schakelen tussen de meeting en Padlet in de browser.
Nog een andere tool, die wel geïntegreerd is met Teams, is Miro. Je kan Miro als app toevoegen aan de meeting.
Ook hier kan je een nieuw bord aanmaken of gebruikmaken van een al bestaand bord.
Is de app toegevoegd, dan kan je tijdens de meeting via de balk bovenaan ernaartoe en kan je het bord delen met je publiek.
Je ziet het, er zijn heel wat mogelijkheden om interactie te voorzien in een Microsoft Teams-meeting. Maak gerust voor jezelf de keuze waar jij momenteel de focus op wil leggen en probeer dit uit.
Interesse in een online inspiratiesessie?
Op dinsdag 18 oktober kan je deelnemen aan een online interactieve inspiratiesessie rond activerend lesgeven met ICT. Stijn Van Lokeren zal tijdens deze sessie ook een aantal van de hierboven vermelde tools demonstreren. Dan kan je onmiddellijk ervaren hoe ze in de praktijk werken. Meer informatie, evenals het formulier om in te schrijven, vind je via deze link.
Hallo,
Is het met Polls ook mogelijk om afbeeldingen te uploaden in de wordcloud net zoals bij WOOCLAP?
Mvg
Neen, Polls blijft een vrij basic tool. Zoals gezegd, moet je je voor meer krachtiger mogelijkheden wenden tot tools zoals Wooclap. Dat dus ook integreert met een Teams-meeting, zij het dan in wat mindere mate (de resultaten moet je als presentator als content delen)
Handig overzicht, bedankt!!!