Interactie in een Teams-meeting

Tijdens een online contactmoment, zoals in een Microsoft Teams-meeting, is het heel nuttig om regelmatig interactie te voorzien met de groep. Zo voelen je deelnemers zich meer betrokken en kunnen zij beter gefocust blijven. Daarnaast vallen in een online contactmoment veel, en bij uitstek non-verbale signalen, weg. Door af en toe inbreng van je deelnemers te vragen, krijg je een beter zicht op wat ze wel al goed begrijpen, wat nog moeilijk loopt en waar je best nog even bij stilstaat.

In deze tip bieden we een overzicht van verschillende mogelijkheden om in een Teams-meeting tot interactie te komen met je studenten of deelnemers.

Uiteraard speelt het aantal personen in de meeting een rol bij de keuze van een geschikte tool en bij de wijze waarop je een tool gebruikt. Zolang je slechts met een beperkt aantal mensen bent, laat ons zeggen maximaal 10, kan iedereen wel vrij het woord nemen. Bij grotere groepen wordt dat moeilijk, maar kan je wel met hand opsteken werken.

Naast gewoon mondelinge tussenkomsten zijn er tal van mogelijkheden om deelnemers ‘geschreven’ input te laten leveren.

  • Wil je er graag een idee van hebben of deelnemers akkoord zijn met een bepaalde stelling, of ze zich ok voelen, of ze van iets houden, …? Dan bieden Reacties een gemakkelijke manier om dat te realiseren.
  • Wil je dat studenten tijdens je les of presentatie schriftelijk een vraag kunnen stellen die je dan op een zelfgekozen moment in je les zal beantwoorden?  Dan is de Chat van de meeting hiervoor een handig hulpmiddel.
  • Geef je een webinar of presentatie voor een vrij grote groep en wil je op een meer gecontroleerde manier je publiek vragen laten stellen of met elkaar in discussie laten gaan? Dan is ‘Vragen en antwoorden’ (Q&A)  de tool bij uitstek.
  • Wil je tijdens je les of presentatie peilen naar hoe de studenten/deelnemers denken over een bepaalde stelling? Wil je hun kennis of begrip van zaken testen? Wil je hen vrij laten associëren? Wil je hen iets op een sterrenschaal laten beoordelen of wil je hen iets laten rangschikken? Dan biedt de tool Polls uitkomst. Wil je nog meer mogelijkheden op het vlak van input vragen aan je studenten? Dan is er ons nieuwe student response system Wooclap, dat ook kan geïntegreerd worden in een Teams-meeting.
  • Wil je tijdens je les studenten verdelen in groepjes die in een aparte (deel)meeting met elkaar dingen bespreken of samen iets uitwerken en die nadien terugkeren naar de hoofdmeeting om in de volledige groep verslag uit te brengen? Dan zijn breakout rooms de oplossing.
  • Wil je in je les een digitaal equivalent van een schoolbord of een muur waarop studenten kunnen schrijven, foto’s toevoegen, post-it’jes plakken, tekenen,…? Dan is Microsoft Whiteboard een geschikte tool.

Je ziet het, er zijn heel wat mogelijkheden om interactie te voorzien in een Microsoft Teams-meeting. Maak gerust voor jezelf de keuze waar jij momenteel de focus op wil leggen en probeer dit uit.

Interesse in een online inspiratiesessie?

Op dinsdag 18 oktober kan je deelnemen aan een online interactieve inspiratiesessie rond activerend lesgeven met ICT. Stijn Van Lokeren zal tijdens deze sessie ook een aantal van de hierboven vermelde tools demonstreren. Dan kan je onmiddellijk ervaren hoe ze in de praktijk werken. Meer informatie, evenals het formulier om in te schrijven, vind je via deze link.

3 reacties

    • Neen, Polls blijft een vrij basic tool. Zoals gezegd, moet je je voor meer krachtiger mogelijkheden wenden tot tools zoals Wooclap. Dat dus ook integreert met een Teams-meeting, zij het dan in wat mindere mate (de resultaten moet je als presentator als content delen)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *