DIGITALEREN.BE
Laat je studenten elkaar feedback geven met FeedbackFruits
Inzetten op zelf-, peer- of groepsbeoordelingen, waarbij studenten zichzelf en elkaar feedback geven, kan op verschillende vlakken waardevol zijn:
- Studenten krijgen meer inzicht in wat van hen verwacht wordt, ontwikkelen hun kritische zin en leren constructief feedback geven.
- Als docent krijg je een zicht op hoe het groepsproces is verlopen. Daarnaast kan je bij grote groepen met behulp van peer feedback garanderen dat alle studenten feedback ontvangen.
In het kader van een groepsopdracht dienen je studenten een businessplan uit te werken voor een fictieve onderneming. Als deel van het leerproces wil je elke student ook feedback laten geven op het businessplan van een andere groep. Daarnaast wil je de groepswerking evalueren door groepsleden zowel zichzelf als elkaar feedback te laten geven op hun functioneren gedurende het hele proces.
Tot nog toe kon je in Toledo de Group, Peer and Self Assessment Tool, kortweg de GPS-tool, gebruiken om studenten zichzelf of elkaar digitaal te laten evalueren. Om feedback te geven op elkaars werk was er nog geen tool voorhanden. Met de geleidelijke omschakeling naar de vernieuwde Toledo-leeromgeving met Ultra-cursussen blijkt de GPS-tool verouderd en niet meer functioneel te zijn. Daarom heeft de Associatie KULeuven beslist om deze te vervangen.
Na analyse, piloten en een aanbesteding is FeedbackFruits als opvolger uit de bus gekomen. Met deze applicatie kan je eveneens groeps-, peer en zelfevaluaties digitaal laten verlopen, net zoals met de GPS-tool. Bovendien biedt FeedbackFruits nieuwe mogelijkheden om studenten digitaal feedback te laten geven op elkaars werk.
Beide aanpakken liggen in lijn met de IKCO-ontwerpprincipes, in het bijzonder De lerende aan zet en Evalueren om te leren. In deze tip laten we je kennismaken met de nieuwe tools van FeedbackFruits én nodigen we je graag uit voor een online demosessie.
Maak kennis met de tools van FeedbackFruits
Concreet kan je twee tools uit het gamma van FeedbackFruits inzetten: de Group Member Evaluation-tool, wat de opvolger is voor de GPS-tool, en de Peer Review-tool. In wat volgt, kom je meer te weten over beiden en hoe je deze kan gebruiken in je Toledo-cursus.
Met de Group Member Evaluation-tool, de opvolger van de GPS-tool, kan je studenten het werkproces, de prestaties of de vaardigheden van zowel zichzelf als hun teamleden of een andere groep laten beoordelen. Concreet dienen de studenten bijvoorbeeld een aantal criteria te beoordelen en deze al dan niet van feedback te voorzien. De focus kan liggen op het samenwerkingsproces, de inhoudelijke bijdrage aan een groepsopdracht, een presentatie, een postervoorstelling … Op basis van de peer-evaluatie van de teamleden of andere groepen ontvangen studenten zo waardevolle feedback over hun aanpak en kunnen ze deze, waar nodig, bijsturen.
Met deze tool kan je ook een groepsscore aanpassen op basis van de beoordeling van teamleden over de individuele bijdrage van een student. Zo kan je als docent in rekening brengen wie in meerdere of mindere mate heeft bijgedragen aan het eindresultaat.
De Group Member Evaluation-tool verschilt van de Peer Review-tool in die zin dat bij een Group Member Evaluation de studenten geen digitaal product hoeven in te dienen.
Wil je alvast een voorsmaakje? Deze video (ook in het Engels beschikbaar) toont je hoe de Group Member Evaluation-tool in zijn werk gaat vanuit het perspectief van de student.
Met de Peer Review-tool kan je studenten een digitaal product laten indienen, zoals een paper, een video of een geluidsfragment. Medestudenten kunnen hierop feedback geven aan de hand van een aantal criteria, commentaar die ze toevoegen in het document en een eventuele beoordeling.
Het volledige opvolgingsproces verloopt digitaal. Studenten krijgen eerst de instructies en leveren het digitale (groeps)product in wanneer zij dit hebben voltooid. Nadien krijgen zij automatisch het product toegewezen waarop ze zelf feedback moeten geven. Een zelfevaluatie van het eigen werk is ook mogelijk. Vervolgens kunnen ze de feedback raadplegen die ze van medestudenten hebben ontvangen. Ze kunnen ook reflecteren op het (groeps)proces en de beoordeling raadplegen, van zodra deze is gepubliceerd.
Wil je alvast een voorsmaakje? Deze video (ook in het Engels beschikbaar) toont je hoe de Peer Review-tool in zijn werk gaat vanuit het perspectief van de student.
Hoe kan je van start gaan met FeedbackFruits?
Of je nu in Toledo al met Ultra-cursussen werkt of dit academiejaar nog Original-cursussen gebruikt: in beide gevallen kan je FeedbackFruits al inzetten. Hoe je er toegang toe krijgt, is wel verschillend.
Je kan een opdracht met een Group Member Evaluation of met een Peer Review onmiddellijk toevoegen in je Ultra-cursus. Je vindt beide tools in de Content Market.
Wil je graag van start gaan met FeedbackFruits? Dan raden we je aan om deel te nemen aan de online demosessie: meer informatie vind je op het einde van deze tip. Als je niet kan deelnemen aan deze sessie is het ook mogelijk om een ICTO-begeleidingssessie te boeken.
Je hebt de keuze: ofwel blijf je dit academiejaar de GPS-tool nog gebruiken ofwel ga je al van start met de tools van FeedbackFruits. Als je voor de laatste optie kiest, krijgen jij en je studenten toegang tot een Ultra-community die je louter gebruikt om de opdracht met de Group Member Evaluation of de Peer Review op te zetten, te laten uitvoeren en te beoordelen. In dit geval raden we aan om een ICTO-begeleidingssessie te boeken om deze community klaar te zetten.
Alvast belangrijk om mee te geven: vanaf academiejaar 2024-2025 zal de GPS-tool niet meer beschikbaar zijn in Toledo. Dan kan je enkel nog FeedbackFruits inzetten om studenten zichzelf, elkaar of andere groepen te laten beoordelen en feedback te geven.
Neem deel aan de online demosessie
Is je interesse gewekt en kom je graag meer te weten over de mogelijkheden van FeedbackFruits en hoe je het digitale feedbackproces kan opzetten? We organiseren een online demosessie op:
- dinsdag 19 september 2023: 11.00u – 12.00u
- donderdag 5 oktober 2023: 12.30u – 13.30u
Schrijf je snel in voor een van beide sessies. Wanneer je je hebt geregistreerd, ontvang je zo spoedig mogelijk de uitnodiging met een link naar de virtuele vergaderruimte. Misschien tot binnenkort!
Beste,
Ik wil een sessie volgen en informeren om peer beoordeling online te doen, maar de sessie dateert van 2023.
Dag Dudu
Hartelijk bedankt voor je interesse in FeedbackFruits. Je kan gerust een ICTO-begeleidingssessie met mij boeken zodat ik je alvast wegwijs kan maken. Je kan ook met een groepje collega’s deelnemen aan een dergelijke sessie.
Met vriendelijke groeten
Evelien