DIGITALEREN.BE
Naar een blended ontwerp van je onderwijs
Een blended aanpak van je onderwijs omvat een doordachte mix van online en face-to-face werkvormen en leeractiviteiten, waarbij lerenden actief aan de slag gaan met leerinhouden, zowel individueel als in interactie met elkaar en met de docent (School of Education Associatie KU Leuven, 2011).
Met een blended aanpak kan je studenten stimuleren om actief de leerinhouden te verwerken en hun leerproces meer in eigen handen te nemen. Als docent neem je in sterkere mate de rol van coach op, waarbij je je studenten begeleidt en waar nodig bijstuurt.
Deze aanpak biedt zeker ook mogelijkheden om je onderwijs af te stemmen op de huidige situatie. De nog steeds geldende coronamaatregelen laten het immers niet toe om je volledige studentengroep opnieuw fysiek samen te brengen in een leslokaal.
Om je te ondersteunen bij het uitwerken van een blended aanpak van je onderwijs schuiven we twee methodieken naar voren. Afhankelijk van wat jij op dit moment nodig hebt om je onderwijs te (her)ontwerpen, kan je kiezen voor een van beide modellen:
- De ABC-LD-methodiek is erop gericht je te helpen bij het (her)ontwerpen van een opleidingsonderdeel naar een blended aanpak.
- Het TPACK-model is erop gericht je te helpen om voor een les of lesonderdeel tot een optimale blend te komen tussen vakinhoud, werkvorm en technologie.
Zowel voor de ABC-LD-methodiek als voor het TPACK-model is een stappenplan beschikbaar dat je als docent volledig zelfstandig of met een kleine groep kan doorlopen. Het nodige materiaal is online beschikbaar. Concreet doorloop je op basis van de vooropgestelde doelstellingen van het opleidingsonderdeel of de les stapsgewijs een ontwerpproces om je onderwijs meer blended te maken.
- Bekijk hier de interne informatie over de ABC-LD-methodiek.
- Bekijk hier de interne informatie over het TPACK-model.
Heb je graag ondersteuning?
Ook komend academiejaar staat ICTO voor je klaar. Zowel voor het uitwerken van een blended onderwijsaanpak met behulp van de ABC-LD-methodiek of het TPACK-model als voor het geven van hybride onderwijs bieden wij je graag ondersteuning. Heb je bijvoorbeeld vragen over blended of hybride leren, bespreek je graag een voorstel dat je hebt uitgewerkt, wil je ondersteuning bij een of meerdere stappen, ga je graag van start met specifieke onderwijstechnologieën … ? Schrijf je dan zeker in voor een individuele ICTO-begeleidingssessie!
Meer achtergrondinformatie over de methodieken
ABC-LD-methodiek
Het uitgangspunt van de ABC-LD-methodiek (Young & Perovic, 2015) zijn zes leertypes die in je opleidingsonderdeel aan bod kunnen komen, namelijk kennisverwerving, samenwerking, discussie, onderzoek, toepassing en productie. Op basis van de doelstellingen van je opleidingsonderdeel en de context waarin dit plaatsvindt, beslis je welke leertypes je doorheen je opleidingsonderdeel verwerkt en hoeveel tijd je aan lessen op de campus, aan lessen online en aan zelfstandig werk besteedt. De leertypes vormen het uitgangspunt om in een storyboard concrete leeractiviteiten uit te werken.
TPACK-model
TPACK (Mishra & Koehler, 2006) staat voor Technological Pedagogical Content Knowledge. Het model doet je stilstaan bij de effectieve integratie van je vakinhoud met je vakdidactiek én het daagt je uit na te gaan welke rol onderwijstechnologie hierin kan spelen. Zo haken de inhoud van je les, de ingezette werkvormen en de gebruikte technologieën mooi op elkaar in. Hierbij is het essentieel dat onderwijstechnologie een meerwaarde heeft voor het onderwijsleerproces.